Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Leontien Brondijk - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Leontien Brondijk - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Leontien

23 December 2013 | Thailand, Chiang Mai

Wat een verademing is Chiang Mai in vergelijking met Bangkok. Een aangename temperatuur (bijna koud) en vergeleken Bangkok weinig verkeer. Met een taxibusje crosten we naar ons guesthouse. Gelukkig konden we ook hier gelijk inchecken. Eerst een heerlijke warme douche genomen en daarna rondgewandeld en gegeten bij een Thais restaurantje.

In Chiang Mai zijn in elke straat wel een massagesalon en een scootervehuur te vinden. Voor slechts 200 Baht (4,50 euro) kun je 24 uur lang een scooter huren. Zo gezegd zo gedaan. Ik liet Aurelie eerst maar even rijden want die Thaien zijn op zijn zachtst gezegd nogal rustig in het verkeer. We gingen op zoek naar mooie tempels om te bezoeken, maar eigenlijk hoef je niet op zoek te gaan want Chiang Mai is overloaded met tempels. Bij een van de grootste en mooiste tempels waar we stopten, raakten we in gesprek met een monnik. Hij vertelde ons over zijn leefstijl en het boeddhisme. Heel interessant en inspirerend. Wist je dat monniken in Thailand zelfs geen vrouwen mogen aanraken? En dat ze leven van wat de mensen hen geven?

Pas tegen het einde van de middag verlieten we de tempel om op zoek te gaan naar andere boeddhistische parels. We reden en reden en hadden geen idee waar we waren maar wat kon ons het schelen. Het was fantastisch. We bezochten toeristische tempels waar mensenmassa’s af en aan liepen, maar veel vaker waren we de enige bezoekers. Uniek om alleen in een tempel te zijn. Maar we mochten niet elke tempel in. Bij eentje stond een bordje verboden voor vrouwen…

Nadat we al een tijdje lekker waren verdwaald was het op een gegeven moment tijd om de weg te vragen. Zoals we al hadden verwacht waren we flink afgedwaald en buiten het centrum beland. Eindelijk ging ik mijn scooterrijkunsten vertonen. Haha. Op Miami na had ik nog nooit gereden maar het ging goed en het was nog leuk ook! ’s Avonds moesten we onze kleine rugzak inpakken voor onze trekking in de jungle.

Back to basic! Eerst al de andere junglegangers opgepikt. Drie Nederlanders, twee Fransen, twee Duitsers en twee Polen. Daarna naar een marktje gebracht om eventuele laatste inkopen te doen. Zoveel rare dingen om te eten. Uiteraard allerlei enge insecten, maar ook varkens- en haaienkoppen. Onze volgende stop was bij een orchideeën/vlinderfarm. Ze hadden het beter orchideeënfarm kunnen noemen want van vlinders was nauwelijks sprake. Vol goede moed gingen we naar onze volgende stop wat een olifanten-poep-papier-makerij was. Ofwel waar van olifantenpoep papier werd gemaakt. Goed om te zien dat de poep wordt gerecycled want ja wat moet je er anders mee, maar tegelijkertijd ook redelijk nutteloos aangezien er ook oud papier werd gebruikt en het poep slechts een dikmaker is.

Eindelijk naar de jungle! Voordat de wandeltocht begon eerst even lunchen bij aankomst. Op precies dezelfde plek als twee jaar geleden! Gelukkig was het niet zo heet als twee jaar geleden, want ook in Chiang Mai is het winter en zelfs de koudste sinds 2006. Slechts 15 tot 20 graden. Voor de Thaien betekent dat dikke winterjassen, oorwarmers en handschoenen. Voor ons zijn het lente, bijna zomer temperaturen. De toeristen vallen ook meteen op in hun korte broeken en hempjes.

Terug naar de jungle waar na onze lunch de wandeltocht begon. Na ongeveer 2,5 uur omhoog klimmen bereikten we ons kamp. Redelijk uitgeput namen we een drankje en genoten we vanaf ons bamboohouten balkon van het adembenemende uitzicht. De zon ging langzaam onder en het werd frisser. Tegen zessen werden kaarsen tevoorschijn gehaald en stond ons een warme rijstmaal te wachten. Hongerig vielen we aan, niet wetend wat we precies aten omdat het te donker was om het te kunnen zien. Ieder uur daalde de temperatuur een paar graden. Althans zo voelde het. Gelukkig hield een kampvuur ons warm. Jammer genoeg hadden we geen marshmallows… Echter we kregen iets veel beters: een privéoptreden van onze gids.

Aangezien we de eerste dag alleen maar hadden geklommen was het logisch dat we de tweede dag zouden dalen. Dit bleek nog vrij lastig aangezien de paadjes soms modderig waren en uitglijdgevaar hierdoor op de loer lag. Na wat watervallen te hebben bezichtigd gingen we naar het olifantenkamp waarvandaan we in onze raftboot stapten. De rivier was vrij kalm maar desondanks was het erg leuk om te doen! Daarna vervolgden we onze riviertocht met een bamboovlot. Rond een uur of vijf waren we terug bij ons guesthouse.

Op aanraden van een guesthouse-genoot uit Kuala Lumpur huurden we de volgende dag opnieuw een scooter om de bergen in te gaan en het paleis van de prinses van Thailand te bezoeken. Eenmaal aangekomen en uiteraard entree betaald bleek het paleis onder constructie… Bij de entree zat ook een bezoekje aan de gigantische bloementuin en het waterreservoir dat aan de prinses was geschonken. Dus hebben we dat maar bekeken.

Op de terugweg naar een prachtige grote maar toeristische tempel meegepikt. ’s Avonds naar de beroemde night market van Chiang Mai geweest en een heerlijke massage genomen omdat we, watjes als we zijn, spierpijn hadden van onze trekking door de jungle. Niet dat een Thaise massage de pijn wat verlicht. Integendeel zelfs haha.
Ook onze laatste dag in Chiang Mai toerden we rond met de scooter. We aten een typisch Thais dessert (Mango sticky rice) in een park en genoten nog even van de aangename temperatuur.

Daarna was het tijd om naar het station te gaan en de nachttrein terug naar Bangkok te nemen. We bleven nog een dag en een nachtje in de Thaise hoofdstad om vervolgens te vertrekken naar onze volgende bestemming: Cambodja.

• 23 December 2013 - 21:30

Omi:

Wij reizen met je mee, het gaat hier alleen relaxed achter de P.C. en zonder bewegend beeld of uitzicht.
    Blijf voorzichtig hoor! liefs van ons. O en O

• 24 December 2013 - 12:37

Guido:

Leuk om je avonturen te lezen, word er alleen wel weer jaloers van. Goeie reis naar Cambodja!